Grote variatie aan trucks in Montfoort!
Montfoort 2024
Na een kleine zomerstop, was het tijd voor de 7e competitiewedstrijd. Deze wedstrijd werd verreden in Montfoort. Een volle truckavond, met 4 verschillende klassen. Bakwagen klassement, standaard xl, supersport promo en supersport top. Het beloofde een mooie avond te worden.
Kwalificatie Promo;
De promo klasse ging rond de klok van half 8 van start. Deze klasse werd vanavond aangevuld door een aantal bijschrijvers, waaronder team Versteeg, team Double Trouble en team Van Dijk (ny titan). Als eerste mocht team van Keulen de spits afbijten. De DAF werd tijdens de proeftrek naar een goeie 93 meter gebracht. Daarna werd de sleepwagen lichter gezet, en werd het dus voor de volgende deelnemer een proeftrek. Team van Rijswijk was aan de beurt. Door een mankement aan de sleepwagen kreeg het team de truck niet verder dan een goede 35 meter. De rest van de deelnemers reden allemaal de sleepwagen over de 100 meter lijn, en na herkansing kwamen team van Keulen en team van Rijswijk wel aan de 100 meter.
Kwalificatie Top
Na de kwalificatie van de promo, was het de beurt aan de top klasse. Iron Horse trapte de wedstrijd af en reed een mooie Full Pull. De sleepwagen bleef staan. Hierna was het de beurt aan The Gambler. Ook hun reden een mooie Full Pull, gevolgd door de Hulk. Team Verspui beleefde een onstuimige run, waarbij de truck bij de 95 meter tot stilstand kwam. Mitas Black Sensation kreeg na afloop de melding dat er iets mis zou zijn met de toerenmeting. Er bleek tijdens de run een piek in de meting gezien te zijn. Hierna zijn de toeren opnieuw gemeten op de weegbrug, en dit was goed bevonden, dus hun run werd geldig verklaard. De rest van de teams kregen de truck allemaal over de 100 meter lijn. Als enigste moest team Verspui de run herkansen. Deze keer werd er een mooie Full Pull gereden!
Finale promo;
Nadat de top de kwalificatie gereden had, was het tijd voor de finale van de promo. Aangezien de tijd werd er gekozen voor een floating finish. Team van Keulen zette als eerste de sleepwagen op een afstand van 79,02 meter. Team van Rijswijk kreeg het vanavond niet op de baan, wat leidde tot de laatste plaats. The Powerrr bracht de sleepwagen naar een hele mooie Full Pull!! Ook bijschrijver Double Trouble kreeg de sleepwagen over de Full Pull lijn heen. Team Veldhuizen, en Dreamcatcher kwamen beide ruim over de 100 meter heen. Little King en bijschrijver Team Versteeg bleven steken in de 90 meter. Gevolgd door MadMack en Volvo van Dijk die zich ruim in de 80 meter konden plaatsen. Doordat er weinig tijd was, en niet duidelijk was op Double Trouble nog een keer kon aanhaken, is er geen Super Finale gereden.
Finale Top;
Laat op de avond was het dan tijd voor de finale van de top klasse. Ook zij reden met een floating finish. De spits werd afgebeten door de Iron Horse. Er werd een run uit het boekje weggezet, en brachten de sleepwagen over de 120 meter lijn! Hierna is door de wedstrijdleiding beslist om de sleepwagen te verzwaren. The Gambler mocht als 2e aanhaken, maar door technische problemen met de versnellingsbak kunden ze hun run helaas niet starten wat leidde tot een laatste plaats voor de dag. Het was de beurt aan de Hulk om te kijken wat de te kloppen afstand zou worden van de finale. Er werd 90,13 meter op het scorebord genoteerd, wat later goed was voor de winst! Gefeliciteerd mannen!
Team Verspui bracht de truck naar ruim 70 meter. Daarna mocht Mitas Black Sensation weer starten. Met een mooie run van ruim 86 meter, bleek dit vanavond goed te zijn voor een 2e plaats! De Moaskanttrekkers en Just 4 Fun bleven steken ver in de 70 meter. White Champ bleef steken net onder de afstand van Team Verspui. Daarna was het de beurt aan Crazy Grey Power. Zij brachten de sleepwagen naar een mooie 3e plaats voor de dagzege! De baan werd naarmate de avond uitdagender, en er kwam een spoor in naar de rechterkant van de baan. Menig deelnemer ging naar rechts. Team MadMen bracht de sleepwagen naar 84,30 meter wat goed was voor een 4e plaats. De Vaku Puller kon net optijd stoppen om niet buiten de baan te gaan. De Manne van Janne koos zijn eigen weg, en reed strak door het midden naar een afstand van 75,41 meter. Als laatste mocht team Rocking Horse aanhaken. Onder het mooie commentaar van Arco Sterk werd er opgetoerd, maar helaas moesten zij de run vroegtijdig afbreken vanwege een nog onverklaarbaar technisch mankement, wat zorgde voor een één na laatste plaats deze avond.
Het blijft spannend in de competitie, de kaarten worden steeds meer geschud. De volgende competitiewedstrijd is aanstaande vrijdagavond in Hoogblokland. Tot dan!
Bakwagenklasse
Rond de klok van zeven staan ze er klaar voor, 9 deelnemers voor de bakwagenklasse van Montfoort.
De regel is dat de snelste Full Pull de winnaar oplevert. De wedstrijdleider klokt de trekpoging. De snelste Full Pull moet er voor zorgen dat 60 ton in de laagste kruipversnelling nooit de winnaar gaat worden. Het tempo komt daarmee veel hoger te liggen en dat is prettig voor organisatie en mooi voor het publiek!
De Powerbreaker heeft zijn instelling al snel geregeld en de eerste trekpoging laat zien het zo mag blijven staan. De baan blijkt opvallend zacht, de enkelas aangedreven truck van Verkerk trekt een diep spoor en loopt daar al snel op vast. De losse trekker van De Bruyn komt er met te weinig gewicht helemaal niet aan te pas. Na de halve baan is het al klaar.
De overige trucks zijn tandem aangedreven en Oskam pakt daar ook de aangedreven vooras nog bij.
Dit is op deze baankwaliteit een groot voordeel.
De Freightliner van Oskam was toch wel de winnaar van de show, met niet al teveel gewicht maar met een prachtige balans trok hij al snel de kop omhoog om daar even 50 meter mee door te gaan. En maar sjorren en trekken, prachtig!
De ruim ervaren Jan van Dam komt uiteindelijk met de perfecte wagen. Een 8x4 zwaar transport trekker met pakweg 10 ton gewicht op het tandemstel. In de tweede ronde klokt hij de snelste tijd.
De 5 toppers konden vanwege de tijd nog een rondje extra doen. En daar schiet de wagen van Jan van Dam in de stress, een hogere versnelling wil hij niet meer oppakken. En zo zet deze wagen tevens de langzaamste tijd op de klok.
Aangezien de snelste van alle pogingen de uitslag bepaalt, toch de eerste prijs voor Van Dam, gevolgd door de 10x4 Scania van Berkhof Scherpenzeel, waarna chauffeur Gerwin van P. Kastelein de top 3 compleet maakt.
VTN 8,5 ton XL klasse
Een zeer royale opkomst van 9 deelnemers maakt de XL klasse tot een erg aantrekkelijk klassement.
De Powerbreaker staat bij aanvang te zwaar en bij de derde poging besluiten we de sleepwagen zo te laten staan.
Maar de baan is taai en ook vrij zacht. Het valt iedereen op dat de cabines van de trucks vrij weinig omhoog komen. Full Pulls worden er in de eerste kwalificatieronde niet gehaald.
Zo maakt het rijden op midden, links of rechts ook erg weinig verschil.
Het lijkt alsof er bij de 95 meter een gat zit waar de wielen zich in verslikken.
Bij de tweede kwalificatieronde wordt de trekbaan 20 meter doorgeschoven naar het einde.
De gedachte is dat de trucks dan over het gat heen stappen en op de betere grond de zwaarste meters pakken.
Maar het maakt vrijwel geen verschil. Ook hier geen Full Pulls en zitten de uitslagen dicht bij elkaar.
De wedstrijdleiding besluit in overleg met sleepwagen en deelnemers op de top 4 alsnog op Full Pull te registreren voor een ultieme laatste ronde.
De sleepwagen voert een wijziging door waarmee de trekpoging aan het einde niet zo zwaar wordt en er wordt gereden met Floating Finish.
Dat blijkt goed uit te pakken en zitten de Little Rumble, Hortipower en Keep on Fighting net geen 3 meter uit elkaar. De winst is uiteindelijk naar Keep on Fighting gegaan, met Horti Power als tweede!
Vliegende Meters
De gedachte achter deze klasse is tijdvulling met een leuke show!
Dus meet de wedstrijdleiding de tijd waarbij beide voorbanden van de trucks van de grond los zijn.
6 deelnemers kregen zo nog de kans op een extra trekpoging.
Maar voor de show was het niet zo spannend. Waar we in het verleden wel eens 20 seconden op de klok hebben gezet, was de absolute topper de Red Giant met 6,75 seconden.
De Super Diesel kreeg het zelfs helemaal niet voor elkaar.
Al met al een leuke afsluiting van de avond, waarmee beide banen tegelijk zijn afgerond.
Op baan 2 hebben de deelnemers een mooie show laten zien, waar de deelnemers zonder uitzondering graag aan mee doen!
Met het publiek als grote winnaar, Montfoort is een wedstrijd met een grote variatie aan trucks!