Een Truckavond in alle opzichten! Dat was Montfoort, waar het mooie weer, de klei, de sleepwagens, de deelnemers en een grote massa publiek elkaar hebben ontmoet!
Op vrijdag 7 augustus organiseerde PJGJ Zuid West (Montfoort) weer een Truckpull avond. Het weer was werkelijk perfect, met alleen in het zuiden en oosten van Nederland wat regen. Maar Montfoort ligt daar niet, waardoor het weer iets beter werd dan vorig jaar.


Bakwagens

Traditioneel zet Montfoort een Bakwagenklassement op de baan. Diverse deelnemers uit de regio doen graag mee, alleen zijn de 4x2 trekkers hier niet in trek. Wel allerlei vormen van bakwagens, waardoor het spelletje iets anders wordt.
Bij het behalen van de Full Pull telt namelijk de tijd, om daarmee in twee ronden de winnaar te bepalen.
Een bijkomend voordeel is dat teveel gewicht nadelig wordt, het licht wegrijden wordt gestimuleerd en de koppeling wordt gespaard. De auto's moeten maandag weer aan het werk kunnen gaan!
De meest ervaren deelnemer is intussen Arie Boer. Hij heeft met zijn DAF XF al menigmaal gewonnen en dat maakte zijn collega Corné van der Ham wel nieuwsgierig. Baas Arie er af rijden, dat leek hem wel wat.
En het moet gezegd, Corné ging er flink tegenaan. De eerste ronde gelijk raak met een prachtige tijd op de klok, maar de tweede ronde strandde het verhaal ver voor de finish. De juiste versnelling maakt veel verschil, zo wordt dan ontdekt.
Bij Van Dam weten ze het ook. De FH480 is degene die ondanks een 8x4 aandrijving (twee aangedreven assen) er toch knap ver mee weet te komen! De verdeelde wieldruk over beide assen is niet bepaald een voordeel, maar met deze auto toch een knappe 4e plek!
Van der Veldt komt ook elk jaar even mee doen, met de Scania en de International Navistar. De balans in de Scania ligt nogal lastig, de Torpedocabine zorgt voor te weinig gewicht op de vooras. De Navistar is ook van het type met twee aandrijfassen, maar wel met een hydro versnellingsbak. En dat geeft nog een paar metertjes extra.
Gerard Coljé kennen we ook al jaren. "Ik ga volgend jaar een nieuwe truck aanschaffen! Dat zal vast beter gaan.".
Gezien de huidige uitslag geven we hem op voorhand groot gelijk!
Evert van Eck heeft zijn auto bij Garage Van Dijk in onderhoud. "Ze hebben me enthousiast gemaakt."
Kijk, dat horen we graag en in de eerste ronde al een mooie Full Pull te pakken.
Maar Arie en Corné strijden om de eer! Met een verbetering van een volle seconde in de tweede ronde wist Arie Boer zijn positie op nummer 1 nog even te versterken!
Al met al een leuk opwarmertje voor de Pullingavond die nog zou volgen!


Hobbysport


Simply the Best heeft intussen al aan de baan geroken en wist voor de Bakwagens een mooie afstelling te bereiken.
Maar nu volgt het serieuzere werk! De Hobbysport staat te trappelen om te kunnen starten.
Van Rijswijk trapt af. De truck gaat lekker, maar vanaf 70 meter moet er toch aardig aan getrokken worden. Met enige moeite haalt hij de finish.
De sleepwagen blijft desondanks zijn instelling behouden. Mogelijk komen er deelnemers niet over de eindstreep, maar dat risico wordt bewust genomen.
Dan volgt Van Dodeweerd. Deze zogenaamd lichtere deelnemer maakt een erg goede sier door ook precies over de eindstreep te komen.
Van Keulen overkomt hetzelfde en dan volgt Van Schilt. Bij Van Schilt zijn we altijd even benieuwd wat er gaat gebeuren.
Deze keer is Tinus zelf de chauffeur. Hij krijgt de auto bijzonder netjes op gang en volgas gaat het op naar de overkant.
En zowaar, hij komt er op een machtig mooie wijze uit op een vette Full Pull!
Shavepower en Van Breedijk herhalen het kunstje, zij het met moeite.
Van Dijk en Bos gooien hem ook over de eindstreep, maar met aanzienlijk meer gemak dan de rest van het veld.
Het publiek was wel onder de indruk van deze klasse. De sleepwagen stond zwaar afgesteld, maar iedereen had direct de juiste versnelling te pakken waardoor de kwalificatie in de eerste ronde werd behaald.
Waarvoor onze complimenten!

De sleepwagen wordt iets anders ingesteld. Extra gewicht in de bak, iets minder pennen die de grond in gaan, een ander moment van verzwaring op de baan.
Per saldo: een iets zwaarder ingestelde sleepwagen, met een goed uitgangspunt voor een eventuele volgende ronde.
En dan blijkt de grote ervaring van deze sleepwagenbemanning. Want zo zou het ook gaan!
Van Schilt trekt de Scania weer op een grandioze wijze op gang! Helaas redt de auto het niet vanwege de bandjes en de balans. Motorvermogen genoeg, maar het stopt bij 91,88 meter.
Breedijk viel deze keer door de mand. "We zijn de lekkere dropjes vergeten mee te nemen, mijnheer de wedstrijdleiding..."
Inderdaad, die waren in Cromvoirt toch wel errug lekker. En dat betaalt zich uit. De boel staat stil op 93,90 meter, met een uitgedoofde motor.
"We moeten weer aan de slag" staat er bij Breedijk op Facebook, waarmee ze aangeven dat de lekkere dropjes niet vergeten mogen worden.
De rest van de deelnemers ontdekt wederom dat het flink aanpoten is om de eindstreep te halen. Maar ze redden het, met een mooie show voor het publiek!

De Superfinale moet dan toch een winnaar op gaan leveren. Met mogelijk nog één of twee Full Pulls, volgens de sleepwagenbemanning.
Maar de sleepwagen staat net even iets strakker.
Van Rijswijk zet de streep op 86,93 meter, met de kop hoog in de lucht! Het publiek geniet, want er komt nog meer fraais aan!
Van Dodeweerd geeft dezelfde show, maar komt strak onder Van Rijswijk terecht.
De DAF van Van Keulen kllinkt nog net even anders dan de DAF van Van Dodeweerd, met zijn onregelmatige arbeidsslag. Blijkbaar zit er meer vermogen in, want al trekkend en sjorrend brengt Van Keulen de sleepwagen naar de 90,26 meter!
Shavepower gaat ook erg lekker vanavond en heeft de bandjes superzacht staan. De Iveco gaat er niet al te snel vandoor en graaft zich vast op 88,29 meter, net achter Van Keulen.
Van Dijk rijdt hier zijn thuiswedstrijd. Bij de finish staan twee trailers, vol met personeel en klanten van het garagebedrijf. Die genieten al de hele avond van een prachtig strijdtoneel nabij de 100 meter, met veel vliegende voorwielen in het zicht.
De Volvo toert heerlijk rustig op en de sleepwagen wordt op sjouw meegenomen. Het gaat rap, met hoog tempo nadert hij de finish en met de wielen in de lucht komt de boel op 98,65 meter tot stilstand! Zo, die staat!
Maar het blijft nog spannend! De DAF van Bos veevoeders moet nog komen en dat is ook geen kinderachtig ding!
Robert Bos heeft zijn zenuwen compleet onder controle en brengt de DAF op een keurige wijze op snelheid. En ook die is hier hoog, in de poging om Van Dijk voorbij te komen.
De korte DAF gooit de kop al vroeg omhoog en trekt in elk geval voorbij Van Keulen. Met de laatste adem ploft de cabine omlaag op 95,37 meter, goed voor een prachtige, eervolle 2e positie!
Het publiek kan de show zeer waarderen, hier wordt een strijdtoneel neergezet van grote klasse!
Van Keulen kan tevreden naar Middelburg gaan met een beker in handen. Robert Bos laat zien waar kleine auto's toe in staat zijn.
Voor Van Dijk kan de avond niet mooier zijn. Een prachtige eerste positie voor eigen publiek en de grote klantenschare die ze hadden meegebracht.

Supersport

Vanaf 19.30 uur mochten maar liefst 16 deelnemers uit de 9,5 ton supersportklasse van VTN strijden voor de verste afstand , waarvan veertien deelnemers strijden voor de punten en twee teams (De Manne van Janne 3 en IVS RhinoRocket) op deze wedstrijd een demo rijden. Vanwege het 15 jarig jubileum was er aansluitend aan de wedstrijd een tentfeest. Het weer was uitstekend en de banen lagen er keurig bij.

De Scania van Rocking Horse Senior kwam als eerste aan de start en had in de proeftrek een mooie Full Pull. Deze trekpoging moest na zes deelnemers overgedaan worden, omdat er niet de gehele run toeren gemeten konden worden, gelukkig zat het in een losgeschoten stekkertje wat zo gevonden was en kon de trekpoging succesvol overgedaan worden. De Hulk werd in de eerste kwalificatie gediskwalificeerd! Nadat de groene vlag is gegeven is er een lekkage opgetreden bij de Hyproslee, de bemanning op de Hyproslee geeft een sein naar de vlaggers, die overgaan op de rode vlag. De chauffeur van De Hulk had alleen nog maar de eindstreep in zijn vizier! Na overleg werd er besloten dat de run opnieuw gereden moest worden. In de tweede kwalificatieronde komt De Hulk probleemloos over de eindstreep. Alle deelnemers door naar de Pull Off.

In de Pull Off zette Rocking Horse Senior de eerste afstand van 93,25 meter neer. Dus de eerste afvaller is een feit maar de genoteerde afstand is zo slecht nog niet een zesde plek voor deze avond. Team Black Widow, Yellow Devil, Velhuizen en White Champ parkeren de Hyproslee in de 70 meter. Daarop volgde met 82,93 meter De Moaskantrekkers. Drie teams komen tot stilstand in de 85 meter, Van Tilburg Bastianen strandde op 85,38 meter, De Manne van Janne 3 komt 44 cm verder, Verspui gaat 55 cm over de gereden meters van Van Tilburg Bastianen heen. Nu staat Verspui nu in de totaalstand op de achtste plek, 3 punten los van De Moaskanttrekkers. Met een solide run kwam Rocking Horse Junior voorbij de negentig meter, Ruttchen Powerr deed er nog een schepje bovenop 96.,48 meter brengt ze tot een vijfde plek deze avond. Vijf deelnemers plaatsen zich voor de finale, De Hulk, Iveco schouten, De Manne van Janne 2, IVS RhinoRocket en Mad Men.

De finale werd geopend door De Hulk de Volvo FH16 weet de Hyproslee naar een afstand van 84,09 meter te brengen. Iveco Schouten eindigde 5,43 meter eerder. Het bleek uiteindelijk goed voor een tweede plek. IVS RhinoRocket is naar Montfoort gekomen om wat te testen, 63,83 meter kon er voor deze Iveco genoteerd worden. Het minst ver van alle finalisten. De Manne van Janne 2 hebben heel wat af gesleuteld en getest de afgelopen weken, maar dan gaat de band door de velg , en is het dan echt gedaan op 71,11 meter wat resulteerde in een vierde plaats. Als laatste mag Mad Men Proberen De Hulk voorbij te komen, maar de MAN komt echter 7,74 meter tekort. De eerste 50 punten waren daarmee voor De Hulk – 45 punten voor Iveco Schouten – 42 punten voor Mad Men.

Maiden run Murphy's Law

Een prachtige primeur in Montfoort!
De Murphy's Law had deze avond haar eerste trekpoging. Het team van Murphy's Law bestaat uit het voormalige FTF team, die enige tijd geleden de FTF hadden verkocht en daarvoor een nieuwe truck zijn gaan bouwen.
De truck was nog niet optimaal gereed, maar een trekpoging bracht het team veel extra informatie.
Het publiek en de overige deelnemers stonden vol bewondering te kijken naar deze truck! Wat een prachtig afwijkend voertuig was hier toch te zien!
De Murphy wordt nog verder geprepareerd om in Almkerk weer ten tonele te gaan verschijnen.
En dat belooft wat, dit wil niemand missen!




Vier september rijden we laatste competitie wedstrijd in Almkerk, het is tot het laatst toe spannend Mad Men staat op de eerste plek, 8 punten los van De Hulk. Spannend is het ook in het overige deelnemersveld van de nummers 1 tot en met 9 is nog niet één plek veilig gesteld!
Van Dijk staat intussen op ruime voorsprong ten opzichte van Van Keulen en Van Rijswijk, maar de posities 2 en 3 zijn nog totaal onzeker!
Met 's Heer Abtskerke er tussendoor wordt het ook voor de Hobbysport nog een spannende zaak in Almkerk!
En bent u ook zo benieuwd naar Murphy's Law?
Kom naar Almkerk, daar valt het allemaal te beleven!




Klik hier voor het fotoalbum van Sjanie van Schaik >>



Klik hier voor het album van Cora van Rijswijk >>



Klik hier voor het album van Erwin Visser >>



Klik hier voor het album van Gertjan Kortlever >>
   

 


Condities van de wedstrijd

Lengte: 100 meter
Sleepwagen(s): Hyproslee / Simplythebest
Weersomstandigheden: goed
Soort baan: kleibaan
Baanconditie: goed
Reglementen: VTN



Uitslag VTN Bakwagenklasse

S
Nr
Team
Bestuurder
1e trek
2e trek
1 BX-RV-49 Arie Boer, DAF XF105, Groot-Ammers Arie Boer
F.P. 21,96 sec
F.P. 20,61 sec
2 BZ-ZZ-93 Corné van der Ham, DAF CF, Groot Ammers Corné van der Ham
F.P. 25,32 sec
89,34 m.
3 92-BBZ-9 Jan van Dam, Volvo FH 6x2, Benno van Vliet
94,45 m.
F.P. 29,02 sec
4 YV2ASW0D89B547240 Jan van Dam, Volvo FH480, Oudewater Jeroen Kok
F.P. 29,65 sec
54,28 m.
5 BN-SZ-59 E. van Eck, Volvo FH12-460 6x2, Driebruggen E. van Eck
F.P. 31,81 sec.
77,71 m.
6 VV-54-BL Van der Veldt, International Navistar S1900, De Kwakel Quirijn van der Veldt
88,90 m.
88,31 m.
7 BVDB89 Nico de Haaij, Scania 164 6x2, Lopik Nico de Haaij
86,75 m.
88,11 m.
8 BG-45-LP Van der Veldt, Scania LS140, De Kwakel Quirijn van der Veldt
87,50 m.
80,57 m.
9 BX-BT-06 Gerard Coljé, MAN 440 TGX, Snelrewaard Gerard Coljé
78,60 m.
69,04 m.




Uitslag VTN 9,5 ton Hobbysport (punten)

S
Nr
Team
Bestuurder
1e trek
2e trek
3e trek
4e trek
Punten
1 3-04 Volvo Van Dijk, Volvo FH16, Utrecht Udo Tonus/ Martijn Slingerland
F.P.
-
F.P.
98,65
50
2 3-10 P. Bos veevoeders, DAF 85, Ederveen Robert Bos / Pieter Bos / Dirko Bos
F.P.
-
F.P.
95,37
3 3-02 Team Van Keulen, DAF 95, Middelburg Johnny Matthijsse
F.P.
-
F.P.
90,26
45
4 3-07 Shavepower, Iveco Eurostar, Zwartewaal Rini Scheer/Martin Koornneef/ Arjan van der Kooij/ Theo van bergeijk/ Maaike Scheer
F.P.
-
F.P.
88,29
42
5 3-01 Team van Rijswijk, Renault AE Magnum, Wijk en Aalburg -
F.P.
-
F.P.
86,93
40
6 3-03 Team van Dodeweerd, DAF 95 XF, Dodewaard Gerrit / Hans / Raymond / Richard / Geurt
F.P.
-
F.P.
86,17
38
7 3-13 Breedijk Truckpulling Team, Renault AE560, Opmeer W.P.A Breedijk / A. Houtman
F.P.
-
93,90
-
36
8 3-06 Van Schilt Pulling, Scania 143-450, Roosendaal Tinus van Schilt
F.P.
-
91,88
-
35




Uitslag VTN 9,5 ton Supersport (punten)

S
Nr
Team
Bestuurder
1e trek
2e trek
3e trek
4e trek
Punten
1 1-05 De Hulk, Volvo FH16, Nieuwaal Robbert van Tuijl / Gilbert van Tuijl
disk.
F.P.
F.P.
84,09
50
2 1-03 Iveco Schouten, Iveco Stralis, Utrecht -
F.P.
-
F.P.
78,66
45
3 1-01 Mad Men, MAN V 10, Eerde (NB) Tonio van Berkel
F.P.
-
F.P.
76,35
42
4 1-02 De Manne van Janne 2, Scania 164-580, Heesch Martijn de Bekker
F.P.
-
F.P.
71,11
40
5 1-14 Ruttchen Powerrr, Mercedes Benz Actros V10, Tilburg Ralph / René
F.P.
-
96,48
-
38
6 1-04 Rocking Horse Senior, Scania 142, Gameren Bram van Tuijl
F.P.
-
93,25
-
36
7 1-23 Rocking Horse Junior, Scania 164-480, Gameren Arjan Kolbach
F.P.
-
91,76
-
35
8 1-08 Verspui, DAF CF 85, Hoornaar Jan/Bart/Patrick/Gertjan
F.P.
-
85,93
-
34
9 1-09 Van Tilburg Bastianen, DAF 2700, Vianen Gertjan Jansen / Fred Bonovrie / Jeroen van Osch
F.P.
-
85,38
-
33
10 1-06 Moaskanttrekkers, Volvo F16, Oijen (NB) -
F.P.
-
82,93
-
32
11 1-12 White Champ, Daf 85, Schijndel Frank van der Sangen
F.P.
-
78,73
-
31
12 1-10 Black Widow, Renault Magnum, Nijnsel -
F.P.
-
75,66
-
30
13 1-15 Yellow Devil, Renault Magnum AE500, 's-Hertogenbosch Roel/Frank/Robbert
F.P.
-
72,97
-
29
14 1-11 Veldhuizen, Iveco Turbostar, Werkhoven Co Oskam / Gerard van der Grift
F.P.
-
70,32
-
28
99 1-07 De Manne van Janne 3, Scania T, Heesch Joeri Gabriëls/Joey Megens/Eric van de Wijngaard
F.P.
-
85,82
-
99 1-20 IVS Team RhinoRocket, Iveco, Rosmalen Thijn van der Heijden / Otmar van Boxtel / Frank Pennings / Nick van der Pol
F.P.
-
F.P.
63,83
-




Totaalstand van het VTN 9,5 ton Supersport 2015

STeam
A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
TOTAAL
1 Mad Men, MAN V 10
45
50
50
45
20
35
50
50
45
45
50
50
44,25
42
621,25
2 De Hulk, Volvo FH16
50
33
42
50
20
50
45
42
50
50
45
42
44,25
50
613,25
3 Iveco Schouten, Iveco Stralis
38
26
35
38
20
40
35
40
34
36
40
45
44,25
45
516,25
4 De Manne van Janne 2, Scania 164-580
36
36
36
42
20
45
33
45
38
38
27
40
31
40
507
5 Van Tilburg Bastianen, DAF 2700
35
42
40
36
20
33
31
36
42
42
31
34
36
33
491
6 Rocking Horse Senior, Scania 142
33
45
33
31
20
42
40
33
40
32
35
31
38
36
489
7 Ruttchen Powerrr, Mercedes Benz Actros V10
34
35
38
32
20
36
38
38
35
34
32
33
44,25
38
487,25
8 Verspui, DAF CF 85
32
34
34
34
20
31
36
34
31
31
28
38
33
34
450
9 Moaskanttrekkers, Volvo F16
30
38
32
33
20
30
34
35
32
33
36
32
30
32
447
10 White Champ, Daf 85
28
40
31
29
20
27
30
32
30
29
29
29
29
31
414
11 Vaku Puller, Volvo F16
25
30
28
35
20
34
26
 
36
40
42
36
32
 
384
12 Black Widow, Renault Magnum
26
28
 
40
20
29
32
27
27
30
33
27
28
30
377
13 Rocking Horse Junior, Scania 164-480
40
30
     
38
42
30
29
27
34
35
34
35
374
14 Yellow Devil, Renault Magnum AE500
29
27
30
30
20
28
28
31
28
28
30
 
26
29
364
15 Veldhuizen, Iveco Turbostar
31
32
27
     
29
28
     
28
27
28
230
16 Red Madness, MAN 19.603      
28
20
32
 
29
 
35
38
 
25
 
207
17 Just for Fun 2.0, Volvo FH16        
20
 
27
   
26
20
30
35
 
158
18 No Risk No Fun, MAN 19 flt 502  
31
29
         
33
         
93
19 IVS Team RhinoRocket, Iveco
42
 
45
                     
87
20 Van Walsem, Scania R142
27
                         
27


A = Herwijnen, 17 april 2015
B = Leende, 25 april 2015
C = Oud Gastel, 9 mei 2015
D = Geffen, 16 mei 2015
E = Nederhemert, 5 juni 2015
F = Oss, 13 juni 2015
G = Made, 19 juni 2015
H = Renswoude, 20 juni 2015
I = Soest, 26 juni 2015
J = Rijsbergen, 4 juli 2015
K = Cromvoirt, 11 juli 2015
L = Merksplas, 18 juli 2015
M = Odijk, 31 juli 2015
N = Montfoort, 7 augustus 2015


Totaalstand van het VTN 9,5 ton Hobbysport 2015

STeam
A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
TOTAAL
1 Volvo Van Dijk, Volvo FH16
50
42
50
50
50
50
50
50
50
50
492
2 Team Van Keulen, DAF 95
42
50
42
40
38
38
40
45
36
45
416
3 Team van Rijswijk, Renault AE Magnum
45
38
36
35
45
45
42
42
45
40
413
4 Breedijk Truckpulling Team, Renault AE560
40
35
45
45
35
35
34
36
35
36
376
5 Van Schilt Pulling, Scania 143-450
35
45
40
38
34
34
35
35
34
35
365
5 Shavepower, Iveco Eurostar
36
40
 
36
42
42
45
40
42
42
365
7 Team van Dodeweerd, DAF 95 XF  
36
35
34
33
36
38
38
40
38
328
8 Bad Bull, Volvo F16
38
34
   
40
40
36
34
   
222
9 UCE Trading, Volvo FM10 Tweety    
38
42
36
     
38
 
154


A = Herwijnen, 17 april 2015
B = Leende, 25 april 2015
C = Tholen, 2 mei 2015
D = Oud Gastel, 9 mei 2015
E = Geffen, 16 mei 2015
F = Renswoude, 19 juni 2015
G = Soest, 26 juni 2015
H = Rijsbergen, 4 juli 2015
I = Cromvoirt, 11 juli 2015
J = Montfoort, 7 augustus 2015